tiistai 22. heinäkuuta 2014

Comboilua Vorssan suvi-illassa

Osallistuin ensimmäistä kertaa Forssan suvi-iltaan 14.6.2014. Suvi-ilta on ainakin minun mielikuvissani kovatasoisen kilpailun maineessa, sillä vuosittain sieltä on uutisoitu kovia suorituksia varsinkin puolimaratonilla. En tapahtuman historiaa kovin tarkasti tunne, enkä nyt ala tehdä sen tarkempaa tutkivaa journalismia, mutta ilmeisesti aika vastikään suvi-iltaan on alettu ottaa mukaan myös muita lajeja. Ainakin rullaluistelu on ollut lajina joinakin vuosina. Vuodesta 2013 ohjelmassa on ollut juoksun lisäksi myös pyöräily. 

Tarkoituksenani oli alun perin juosta Forssassa maraton, mutta suunnitelmat menivät uusiksi tyhmän harjoituksen vuoksi. Kävin nimittäin reilu viikko ennen kisaa kokeilemassa, miten juoksu sujuu uusilla Asicsin lenkkareilla ”triathlontyyliin” ilman sukkia. Juoksuhan sujui kyllä ihan hyvin… mutta jo 7 kilometrin jälkeen varpaat ja kantapäät olivat hiertyneet puhki. Ei hiertymissä mitään uutta ole – niitä on tullut ennenkin, mutta nyt vasemman jalan kantapään haava tulehtui. Jalka oli niin kipeä, että maratonhaaveet oli pakko haudata. Onneksi Forssan lajivalikoimasta löytyi sopiva vaihtoehto ja niin ilmoittauduin suvi-illan pitkään comboon, eli pyöräilyn (95 km) ja juoksun (21,1 km) yhdistelmään. Tästä saisi samalla hyvän yhdistelmäharjoituksen triathlonkisoja varten.

Ilmoittautuminen kävi netin kautta helposti, mutta hinta kyllä löi ällikällä… Ymmärrän kyllä että olin matkassa melko myöhään, mutta siitä huolimatta 105 e hinta tuntui suolaiselta. Järjestelykulujahan kaiketi syntyy esim. katujen sulkemisesta, huolloista, tilavuokrista jne. Mutta on niitä kuluja varmasti muuallakin ja esim. sellaisissa pikkukaupungeissa kuten Amsterdamissa, Tukholmassa ja Helsingissä olen päässyt kilpailemaan paljon halvemmalla (tosin niissä vain juosten). Mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Silti… kohtuullisuutta osallistumismaksuihin kiitos… ja hymiö.




Pyöräilyn startti oli aamupäivällä kello 11. Ajelimme hyvissä ajoin paikalle ja kävin noutamassa kisakeskuksesta (urheiluhalli) numerot. Mitalit ja osallistujapaitakin jaettiin samantien, mikä ehkä on logistisesti hyvä järjestely, mutta itse lunastaisin ne mieluummin vasta suorituksen jälkeen. Eihän karhuntaljaakaan pidä mennä myymään, ennen kuin karhu on kaadettu.

Aika-ajopyörän käyttö turvallisuussyistä kiellettyä, joten ajoin kilpailussa Focuksen Cyclocrossarillani. Se kulkee siinä missä mikä tahansa maantiekiiturikin, kunhan vaan renkaat ovat riittävän kapeat ja kovat. Nyt alla oli 23 milliset Shwalben luganot ja mitkä alkoivat kyllä olla aika kuluneet. Taskussa mukana varmuudeksi yksi varasisuri ja rengasrauda(muovit). Laskeskelin että energiaksi riittää geelit ja kaksi pullollista juotavaa. Keli oli sopivan viileä, mutta hieman kyllä tuulinen. Puin päälle lyhyen ja pitkän pyöräilypaidan, sekä henkselimallin housut ja kompressiosukat. Vaatetus oli sopiva, eikä missään vaiheessa matkaa ollut kylmä tai kuuma.



Yhteislähdön jälkeen seurasimme varsin reippaasti ajanutta johto-autoa kaupungin halki. Innostuksissani unohdin käynnistää kelloni startissa, mutta onneksi huomasin sen noin 10 minuutin ajon jälkeen. Ajoin pitkän letkan hännillä beesaillen vauhdin ollessa 32-35 km/h. Ryhmässä ajo tuntui pitkästä aikaa mukavalta ja ennen kaikkea tosi kevyeltä. Ajajien letka venyi varmaan 200 metrin mittaiseksi. Kärkiryhmän menosta oli vaikea tehdä mutkaisella tiellä havaintoja, mutta eipä minulla olisi kärkeen mitään asiaa ollutkaan. Tarkoituksena oli ajaa jalkoja juoksua varten säästellen koko matka, joten pysyttelin letkan hännillä. Pitkän letkan huono puoli on se, että pienissäkin mutkissa aiheutuu nopeasti valtavaa jojoilua. Häntäpäässä saa vuoroin kiihdyttää ja jarruttaa, jos meinaa pysyä pystyssä ja mukana. Letkassa on kuitenkin tärkeä pysyä mukana ja etäisyyttä edellä ajavaan ei kannata päästää venymään paria metriä pidemmäksi. Itse yritän ajaa noin puolen metrin sisällä ja samalla hieman sivussa edellä kulkevan takarenkaasta. Näin ehtii paremmin reagoimaan mahdollisiin vauhdinmuutoksiin.

Vaikka letkassa ajo tuntuikin kevyeltä, oli vauhti muutamille liikaa. Huomasin ensimmäisen katkeamisen onneksi ajoissa, eikä etäisyys karkaavaan matoon ollut vielä kasvanut kuin muutamaan kymmeneen metriin. Halusin pysyä mukana pääjoukossa, joten ohjasin heti sivuun ja reippaalla kiihdytyksellä karkuun päässyt letka kiinni. Ekan katkeamisen jälkeen opin tarkkailemana eturenkaan lisäksi jonoa vähän pidemmällekin ja matkan aikana jouduin repimään edellä karkuun päässeen joukon kiinni ainakin 5 kertaa. Tällainen kiriminen on tosi raskasta ja siinä todella huomaa jonossa ajamisen merkityksen. Heti kun jonon on saanut kiinni, polkeminen helpottuu ilmanvastuksen vähentyessä ja sykkeet palaavat normaaleihin lukemiin.
Onneksi ryhmässä riitti halukkaita vetureita, joten pystyin toteuttamaan omaa ”epäurheilijamaista taktiikkaa” beesailijana. Matka taittui kivasti ja ehdin pyöräilyn lomassa myös juttelemaan muiden kilpailijoiden kanssa. Varsin usein satuin rinnakkain erään kovakuntoisen näköisen pyöräilijän kanssa, joka polki Juoksija/Pyöräilijä/Triathlon –lehden trikoissa. Juttelimme ajaessamme niitä näitä ja kun jossain vaiheessa kysyin osallistuuko hän myös comboon, vastaus oli ettei tällä kerralla… vaikka hän kuulemma olikin hieman enemmän ”juoksumiehiä”. Keskustelun jatkuessa kävi ilmi myös kaverin nimi; Harri Hänninen… niinpä.. että sitten ”hieman” enemmän juoksumiehiä. Aika lievästi ilmaistu, jos puolikkaan ennätys on 1.02.00 ja maratonilla 2.11.58! Voisi sanoa että vaatimattomuus kaunistaa.. Onneksi en itsekään ryhtynyt pullistelemaan saavutuksillani.

Kerroin jo että tuuli oli kohtuullisen reipas, ja jos alkumatka ajettiin sivuvastaiseen, niin vimeinen 45 kilometriä tultiinkin sitten tuulivoimalla. Lopun kiihdytyksen ja aina vain nopeampaan ryhmään liittymisen ansiosta keskinopeuskin nousi yli 35 km/h. Maali 1 km –kyltin tullessa näkyviin olikin jo varaa lyödä loput paukut tiskiin ja kiihdyttää muutaman muun kaverin kanssa irtiottoon. Maalilinja ylitettiin kuntopyöräilytapahtumaan nähden varsin kilpailullisesti, mutta onneksi kaikki pysyivät pystyssä. Kello seis ja loppumatka takaisin kisakeskukseen maltillisesti. Virallinen pyöräilyn loppuaikani oli 2:39:32. Sijoituin sillä 26 pitkän comboilijan joukossa kuudenneksi. Kaikkien 195 pyöräilijän joukossa olin 33.




Pyöräilyn jälkeen oli reilu puolitoista tuntia aikaa löffäillä. Vaihdoin autossa vaatteet kuiviin ja kävimme vaimon kanssa kiertelemässä kisakeskuksessa. Paikalle oli tullut useita tuttuja maratoonareita ja aika kuluikin nopeasti kuulumisia vaihtaessa sekä vessajonoissa. Puoli tuntia ennen juoksun starttia lähdin tekemään verryttelyä. Vaikka olo olikin pyöräilyn jälkeen tosi freesi, niin yhtäkkiä juoksu tuntuikin sikaraskaalta. Hölkkäilin hieman ja tein kisavauhtisia kiihdytyksiä, mutta ei jalat kyllä omilta tuntuneet lämmittelyn jälkeenkään. Kävin taputtelemassa kympin juoksijat matkalle ja pian seisoin viivalla jo itsekin.



Puolimaratonin ja maratonin lähdöt tapahtuivat samaan aikaan, samalta kadulta kuin pyöräilykin aiemmin päivällä. Löysin nopeasti paikkani ryhmästä ja juoksu tuntui ainakin hieman paremmalta kuin alkuverryttelyssä. Ajattelin pitää juostessa noin neljän minuutin kilometrivauhtia ja se onnistuikin aika hyvin… ensimmäiset kymmenen kilometriä. Sen jälkeen vauhti alkoi hiipumaan hieman, eikä nesteetkään oikein tuntuneet imeytyvän. Jalat painoivat kuin lyijy, mutta yritin pitää niin hyvää vauhtia kuin suinkin mahdollista. Ensin mittari tipahti 4:15 vauhtiin, sitten 4:30, mutta matka eteni koko ajan. Kokemuksesta tiesin että eteenpäin kannattaa kuitenkin yrittää. Kipu ja tuska on väliaikaista, mutta keskeyttäminen ikuista! Muistan edelleenkin sen pettymyksen, minkä koin kun jouduin kerran jättämään Pirkan Hiihdon kesken puolessa matkassa… Enkä tosiaan halunnut kokea sitä uudelleen!

Matka taittui ja sain voimaa juomapisteistä, sekä taskussa olleesta suolapussista… ja tietysti matkan varrella kannustaneesta yleisöstä. Juoksun aikana ei pahemmin tullut mieleen hieroa tuttavuutta kenenkään kanssa, vaan keskityin vain pitämään vauhtia niin hyvänä kuin mahdollista. Matka taittui pikkuhiljaa ja lopulta alkoi kenttäkuulutukset kaikumaan ja pääsimme laskettelemaan kohti urheilukenttää. Vielä kierros kentällä ja pieni loppukiristys loppuirvistysten kera ja maalin yli ajassa 1:31:26. Oli muillakin ollut vaikeaa, koska sijoituin lopulta juoksussa comboilijoiden joukossa toiseksi ja yhteensä 604 puolimaratoonarin porukassa olin 66. Nopeimman ajan (1:09:57) juoksi taas kerran Forssan suvi-illan konkarikävijä Jussi Utriainen.
Että sellainen reissu.. Tuloksiin olin tyytyväinen ja olin tyytyväinen myös siihen, etten lähtenyt kiusaamaan kipeää jalkaani maratonille. Ei juoksu haavaa nytkään parantanut, mutta teippausten avulla selvisin sentään maaliin ilman pahempia verenvuodatuksia. Juoksun kakkossija ei riittänyt nostamaan kokonaistulosta ihan palkintopallille, mutta väliäkös sillä. Tulin tänne kokeilemaan pyöräilyn ja juoksun yhdistelmää ja sain loistavan harjoituksen Joroisten puolimatkaa varten.



Lupaan jo nyt, että ensi vuonna en tule uudestaan… Tämä johtuu kuitenkin ainoastaan siitä että ensi kesänä, jos terveyttä riittää, etsin Paimion metsissä rasteja samoihin aikoihin. Myöhemmin voin hyvinkin osallistua ja silloin ilmoittaudun varmasti aikaisemmin ;)

Suosittelen Forssan suvi-iltaa myös muille.. Hieno tapahtuma pienellä paikkakunnalla! Kiitoksia järjestävälle seuralle Forssan Salamalle sekä kaikille kisaan tavalla tai toisella osallistuneille!

/Puolipolvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti